Vaccin vidéoludique

Les jeux comme remède à l’isolement, à l’anxiété et à la désinformation en temps de pandémie

Authors

  • Christopher Noël Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue

Keywords:

video games, pandemic, confinement, mental health, benefits

Abstract

This article examines the ways in which video games can have a therapeutic function, specifically in regard to the psychological ills experienced in the context of the pandemic and the confinement measures. We first look at research in psychology and game studies on the benefits of play, serious games and entertainment games on mental health. We then explain the harmful impacts on mental health caused by the pandemic situation. Finally, based on theories in game studies and emblematic examples, we elaborate some ideas about the therapeutic potential of video games in times of a pandemic.

Author Biography

Christopher Noël, Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue

Christopher Noël est étudiant au doctorat sur mesure (en esthétique vidéoludique) à l’Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue où il enseigne dans le programme de création et nouveaux médias. Sa recherche-création doctorale porte sur l’esthétique de la violence dans les jeux vidéo avec une approche de recherche par le design. Étant artiste multidisciplinaire et animateur de personnage de formation, le mouvement et le corps, du réel au numérique, sont au centre de ses questionnements.

Published

2023-09-29