Nouvelles plateformes et visibilité
Quelques réflexions sur Féminin/Féminin
Keywords:
Series, Platforms, Web series, LGBTQ , UnrulinessAbstract
The article shows some of the rhetorical strategies and traces of reception around Féminin / Féminin, a series whose first season is delivered on the community site Lez Spread the Word (LSTW) and whose second season is initially thought for linear television, but will eventually be broadcast on the tou.tv platform. This migration of forms on different platforms will allow us to underline the instability, intermediality and constraints of new television narratives, particularly in terms of the paradox between the representation of themes and identities still not very present on the small screen and the desire to join a large audience.
References
ANONYME (2017, 15 septembre), « Florence Gagnon, Content Creator », Flare, <https://web.archive.org/web/20171101202252/https://www.flare.com/how-i-made-it/florence-gagnon/>.
BONI M., et CHRISTOFORO L. (2018), « I Love Dick et Transparent : de quelques catégories de montage dans la sérialité télévisuelle », Cinémas : revue d’études cinématographiques / Cinémas: Journal of Film Studies, vol. 28, no 2-3, p. 1127.
BOURCIER S. (2014, 8 septembre), « “Féminin/Féminin”, la websérie qui dissout la lesbienne », Slate France, [article], <http://www.slate.fr/story/91143/femininfeminin-webserie-lesbienne-montreal>.
CITTON Y. (2014), Pour une écologie de l’attention, Paris, Éditions du Seuil.
choufchouf (2015, 17 janvier) « Entre docu et fiction : drôle et émouvant », SensCritique, [article], <https://www.senscritique.com/serie/Feminin_Feminin/critique/45049183>.
ECO U. (1985), « Innovation and Repetition Modern and Postmodern Aesthetics », Daedalus, vol. 114, no 4, p. 161 84.
ESQUENAZI J.-P. (2007), Les séries télévisées : l’avenir du cinéma? Collection Cinéma/Arts visuels. Paris, Armand Colin.
GOBERT C. (2014, 26 juin), « Féminin/Féminin » 24 images, <https://revue24images.com/les-articles/feminin-feminin/>, consulté le 29 décembre 2020.
GOLDMAN R., HEATH D, et SMITH S. L. (1991), « Commodity feminism ». Critical Studies in Mass Communication, vol. 8, no 3, p. 333 51.
HALBERSTAM J. (2011), The Queer Art of Failure, Durham, Duke University Press.
JOYRICH L. (1996), Re-Viewing Reception: Television, Gender, and Postmodern Culture, Bloomington, Indiana University Press.
JOYRICH L. (2014), « Queer Television Studies: Currents, Flows, and (Main)streams », Cinema Journal, vol. 53, no 2 (hiver), p. 133-139.
LE DEVOIR. (2018, 10 février), « Navet ou chef d'oeuvre? - Écrans | « Féminin/féminin » de Florence Gagnon et Chloé Robichaud », <https://www.youtube.com/watch?v=cCCG5afRnfE>, consulté le 29 décembre 2020.
LOTZ A. D. (2017), Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television, Ann Arbor, Michigan, University of Michigan Press.
MUÑOZ J. E. (2009), Cruising Utopia. The Then and There of Queer Futurity, New York et Londres, New York University Press.
OBERMAYR J. (2019), Transnational community building through Quebec’s first Lesbian Web Series: decoding lesbianism on the example of Féminin/Féminin, Contemporary French Civilization, vol. 44, nos 2-3, p. 257-273.
RAVARY-PILON, J. (2020), « Entre Prized Content et Lesbian Multicasting : étude comparative entre la saison 1 et la saison 2 de la série web québécoise Féminin/Féminin », Canadian Journal of Film Studies / Revue canadienne d’études cinématographiques, vol. 29, no. 2, p. 52-74.
ROULEAU J. (2022), Télévision queer, Montréal, Remue-Ménage.
starpelican (2018) « Féminin/Féminin is such a cool queer web-series! », <https://www.reddit.com/r/actuallesbians/comments/7r5zhp/f%C3%A9mininf%C3%A9minin_is_such_a_cool_queer_webseries/>, consulté le 29 décembre 2020.
TANGUAY A. (2014), « Féminin/Féminin, amour entre femmes », Le petit septième,
octobre, <https://lepetitseptieme.ca/2014/10/16/femininfeminin/>,
consulté le 29 décembre 2020.
TURCAN M. (2014), « Féminin/Féminin : de la simplicité d’être lesbienne », Les Inrocks,
<https://www.lesinrocks.com/2014/02/17/series/series/feminin-feminin-de-la-simplicite-detre lesbienne-webserie/>.
URICCHIO W. (2020), « Préface », traduit par Laurie Torres, in M. Boni (éd.), Formes et plateformes de la télévision à l’ère du numérique, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 14-20.
VAILLANCOURT J. (2018), « L’amour au féminin, prise 2 », Fugues, <https://www.fugues.com/250430-article-lamour-au-feminin-prise-2.html>.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marta Boni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.