La série Blue Moon, un laboratoire pour les séries originales de télévision par contournement (TPC) locales

Authors

  • Pierre Barrette Université du Québec à Montréal

Keywords:

Television, Series, Over-the-top television, Platforms, Sociosemiotics

Abstract

For the OTT service Club Illico, which presents itself as the Quebec Netflix, challenges are great if it wants to compete in an environment where consumers of audiovisual products have access to a vast program offer via a multitude of platforms. How are local players going to be successful in this competition? What strategies are put in place to offer a product that rivals the original offering from cable channels like HBO or portals like Amazon and Netflix? This article addresses these questions by looking at the Quebec series Blue Moon offered exclusively on the Videotron VOD platform (Club Illico).

Author Biography

Pierre Barrette, Université du Québec à Montréal

Pierre Barrette est docteur en sémiologie, professeur et directeur de l’École des médias de l’UQAM. Il enseigne la télévision, le cinéma, les théories de la communication et publie d’une part dans le domaine de la sémiologie et de l’analyse des médias, d’autre part à titre de collaborateur à diverses revues culturelles. Spécialiste de la télévision québécoise, il est membre régulier du Centre de recherche interuniversitaire sur la littérature et la culture québécoises (CRILCQ), et cofondateur du Laboratoire de recherche sur la culture de grande consommation et la culture médiatique au Québec. Il consacre ses recherches à la sémiologie des genres, à l’histoire de la télévision ainsi qu’aux mutations contemporaines de l’institution télévisuelle.

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Published

2024-02-05